Een verenigingshaven

Onze haven is een verenigingshaven en kan “draaien” door inzet van onze vrijwilligers. Gedurende het vaarseizoen is dagelijks een havenmeester aanwezig om passanten te helpen en een oogje in het zeil te houden. Het meeste onderhoud wordt door de leden zelf uitgevoerd. Dit schept een onderlinge band en maakt het aantrekkelijk om lid te zijn van onze vereniging! Qua voorzieningen en ligging tegen het centrum van Numansdorp is onze haven een mooie plek om te bezoeken.
Je bent van harte welkom!

Onze voorzieningen

Voorzieningen

Onze haven heeft goede voorzieningen. Op de steiger zijn overal aansluitingen voor water en elektra; normaal gebruik is inbegrepen in het havengeld. Wifi is gratis en beschikbaar voor leden en passanten. De toegangscode is verkrijgbaar bij de havenmeester. Daarnaast hebben we twee sanitaire ruimtes met douches en toiletten, die in het seizoen dagelijks worden schoongemaakt. Bij de ingang staan een paar speeltoestellen en halverwege de haven bevindt zich de jollensteiger, waar ook de jeugdzeillessen beginnen. Achter het havenkantoor is een stortplaats om het chemisch toilet te legen en staat een afvalcontainer. Voor bagage van en naar de boot staan bagagekarren binnen het toegangshek bij de “Werkhut”.

In het broedseizoen plaatsen wij drijvende nesten bij de wal, die binnen de kortste keren door futenpaartjes zijn bezet. En bij de wilgenbomen langs de walkant is regelmatig een bever te zien.

Onze haven ligt vlakbij het centrum van Numansdorp met een uitgebreid winkelaanbod en verschillende restaurants op loopafstand. Voor boodschappen zijn ook twee fietsen te leen bij de Havenmeester. Tenslotte kan in de buurt worden gegolfd op een 18-holes baan.

Clubhuis

In en om het “Praethuys” vinden in het seizoen diverse verenigings-activiteiten plaats. Het “Praethuys” kan ook door de leden zelf worden gebruikt. Voor een hapje of een drankje, kletsen met andere watersporters of gewoon op het terras uit de wind genieten van de zon. Er staan oude fotoalbums, die een mooie indruk over de geschiedenis van onze vereniging geven. Consumpties zelf verzorgen en na gebruik alles opruimen. De sleutel is verkrijgbaar bij de Havenmeester.

Landvasten

In onze verenigingshaven varieert het waterpeil ca. 50 en 70 cm tussen hoog- en laagwater. In extreme gevallen kan het voorkomen dat de Havenmeester of een medelid jouw boot strakker of losser wil leggen om averij te voorkomen. Daarvoor moet je minimaal één landvast met voldoende lengte, niet op de boot, maar op de steiger beleggen. Slechts in noodgevallen zal men je schip betreden. Een kleine moeite wanneer het gaat om behoud van jouw boot en onze steiger!

Werkhut

De “Werkhut” wordt gebruikt voor het zelf-onderhoud aan de installaties en steigers van onze haven. Leden kunnen hier ook werkzaamheden voor hun boot uitvoeren. In dat geval gereedschap en materiaal zelf verzorgen en na afloop alles weer opruimen. De sleutel is verkrijgbaar bij de havenmeester.

Boot op de wal

De vereniging biedt de mogelijkheid ’s winters circa 30 schepen op de wal bij het havenkantoor te stallen. Leden moeten zelf voor een bok zorgen. Gegeven de beschikbare ruimte is het niet gezegd dat alle aanvragen kunnen worden gehonoreerd.

De mastenkraan

Onze vereniging is in het gelukkige bezit van een handige mastenkraan, voor zowel het plaatsen van – als werkzaamheden in de mast. In verband met verzekering mag de mastenkraan alleen door leden worden gebruikt.

Belangrijke adressen

Alarmnummers

Telefoonnummer:112

Politie team Hoekse Waard
Telefoonnummer: 0900 88 44

Huisarts

Huisartsenmaatschap D. Witsel en P.M. Veldhoen
Burgemeester de Zeeuwstraat 22G

Werkdagen
Telefoon: 0186 653 832

Avond en weekend (huisartsenpost)
Telefoon: 0186 57 66 60

Apotheek

Burg. de Zeeuwstraat 22A, 3281 AJ Numansdorp

Telefoon: 0186 653 832

Supermarkt

Plus Blaak
Rehobothplein 1, 3281 XV Numansdorp

Plus heeft twee fietsen om boodschappen te doen beschikbaar gesteld. Deze vind je bij het havenkantoor.