Vereniging

CommissiesBestuur

Waarom lid worden van onze vereniging?

Onze vereniging is een vereniging van, voor en door leden. Dit houdt in dat er regelmatig activiteiten worden georganiseerd. Dit kunnen praktische dingen zijn zoals het op de kant zetten van schepen, uitdagende dingen zoals een wedstrijd of gezellige dingen zoals een borrel of toertocht. Maar ook het gezamenlijk onderhouden van de haven en alles wat daarbij hoort.

Lid worden (de formaliteiten)

Wil je lid worden van Watersportvereniging Numansdorp? Vul dan dit formulier in. Uiteraard is hierbij de wet AVG van toepassing. Er wordt dus vertrouwelijk met je gegevens omgegaan. Na ontvangst nemen wij contact met je op voor een kennismakingsgesprek waarin wordt besproken wat wij van elkaar verwachten.

Besluiten we met elkaar ‘in zee’ te gaan dan ontvang je een rekening van € 359,00 (prijspeil 2023) bestaande uit inschrijfgeld (€ 290,00) en jaarlijkse contributie (€ 69,00) en word je ingeschreven als aspirant lid. Aspirant lid zijn betekent dat je op de wachtlijst wordt geplaatst voor een ligplaats bij WSV Numansdorp. Daarnaast krijg je als aspirant lid een reductie op het passantentarief als je in de verenigingshaven overnacht en kun je meedoen aan alle activiteiten.

De ontvangstdatum van het inschrijfgeld is bepalend voor het volgnummer op de wachtlijst. Zodra er een box vrij is, wordt het aspirant lid met het laagste volgnummer en een voor de vrijgekomen box passende boot benaderd.

Verder dien je jaarlijks het aanvraagformulier voor een ligplaats in te vullen Dit wordt omstreeks oktober toegezonden. Als je een ligplaats hebt toegewezen gekregen, betaal je eenmalig een extra bijdrage van 50% van het liggeld.

Wij zijn een vereniging en zoeken verenigingsmensen. Van alle leden wordt verwacht dat ze minimaal twee zaterdagochtenden per jaar werkzaamheden verrichten in de haven. Uiteraard ben je hierbij als aspirant lid ook van harte welkom.

Gezellig samen klussen aan de haven

Naast het gezamenlijk ondernemen van verschillende activiteiten, zorgen we ook samen voor het onderhoud van de haven. Niet alleen om de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden maar ook omdat het gewoon een leuke dag met elkaar is. Wij noemen dit ‘klusdag’ maar eigenlijk zijn het kleine feestjes.

• De klusdag is zaterdags van 08:00 tot 13:00 uur
  • Je kunt tweemaal per jaar worden opgeroepen
  • Je zorgt zelf voor werkkleding en eventuele regenkleding, de vereniging zorgt voor de rest – zoals lekkere koffie

Boven de 75 zorgen we voor mooie, passende klussen. Klus je liever op andere dagen? Dan kun je ook kiezen voor een vaste eigen klus. Bij de technisch commissaris kun je vragen naar de mogelijkheden.

Commissies

De commissies houden zich met veel enthousiasme bezig met het organiseren van de verschillende praktische, uitdagende en leuke activiteiten. Een overzicht van alle activeiten en de laatste nieuwsberichten vind je op de pagin’s Agenda en Nieuws

Activiteitencommissie

We mogen ons prijzen met een zeer actieve activiteitencommissie. De commissie organiseert gedurende het vaarseizoen o.a. tochten naar naburige havens en activiteiten op het haventerrein. Voorbeelden hiervan zijn de mosseltocht en de openingsborrel. In het winterseizoen staan er verschillende lezingen, wandeltochten of museumbezoeken op het programma.

Jeugdcommissie

Jong geleerd is natuurlijk nog steeds oud gedaan. Daarom spant de jeugdcommissie zich in jonge leden de eerste beginselen van het zeilen bij te brengen. Op woensdagavond krijgen kinderen vanaf acht jaar zeilles. Deze lessen vinden verdeeld over het jaar plaats (mei/juni en in september) en zijn altijd weer een feestje. De eerste les vindt plaats in het zwembad, de overige lessen in de haven waar de kinderen rouleren met de beschikbare eigen bootjes.

Wedstrijdcommissie

Rondom de haven van Numansdorp ligt nog een aantal andere jachthavens, zoals Strijensas, Willemstad en Den Bommel. Onze wedstrijdcommissie organiseert samen met de wedstrijdcommissies van onder meer deze havens regelmatig zeilwedstrijden. Met name de donderdagavondwedstrijden zijn erg populair. Een deelname van 60 schepen is geen uitzondering. En natuurlijk is het nabespreken van de wedstrijd minstens net zo leuk als de wedstrijd zelf.

De wedstrijdkalender voor 2023 vind je hier.

Technische commissie

WSV Numansdorp onderhoudt de haven en alles wat daarbij hoort zoveel mogelijk zelf. Het is de technische commisie die dit allemaal organiseert. Op zaterdagen buiten het vaarseizoen verrichten de leden, onder leiding van een coördinator, verschillende werkzaamheden zoals o.a. het repareren van steigers of het maaien van gras. Voor grote klussen, bijvoorbeeld het slaan van steigerpalen, worden aannemers ingehuurd.

Botencommissie

’s Winters kan een aantal schepen overwinteren op de parkeerplaats bij het havenkantoor. Het plannen en uitvoeren hiervan wordt door de botencommissie geregeld. Voor het daadwerkelijke hijsen van de schepen wordt gebruik gemaakt van de diensten van een professioneel hijsbedrijf.

Bestuur

Het bestuur van WSV Numansdorp bestaat uit een voorzitter, penningmeester, secretaris en een viertal algemeen bestuursleden. De belangrijkste taak van het bestuur is om te zorgen voor een financieel gezonde vereniging met goede contacten tussen de leden. Daarnaast onderhouden de bestuursleden contact met allerlei partijen zoals B&W van Hoeksche Waard en de eigenaar van de haven. Het bestuur komt maandelijks, of vaker als dat nodig is, bijeen.

Berend Jan Bleeker

Secretaris en