Het WK Zeilen van dichtbij

20 aug 2023Nieuws

Afgelopen zaterdag ben ik op uitnodiging van het Watersportverbond naar Scheveningen getogen om het WK-Zeilen te bezoeken. In het ontvangstcentrum kreeg ik een goed beeld van de omvang van dit evenement met 1.200 zeilers uit 85 landen. Na een presentatie van Dorian van Rijsselberghe bezochten wij de paddock van de iQFOiL van de mannen.

Een bijdrage van:

Berend Jan Bleeker

Voorzitter, WSV Numansdorp

Board afstellen

In de paddock was Luuc van Opzeeland zijn board aan het afstellen was voor de Medal Race, die hij ’s middags overtuigend won en daarmee zich wereldkampioen kroonde. De huidige Olympisch kampioen windsurfen Kiran Badloe kwam er niet aan te pas. Om op de iQFOiL te kunnen presteren is het optimale gewicht niet 70 kg (windsurfen) maar 95 kg. Kirian Badloe is 17 kg aangekomen, maar moet daarnaast ook nog aan zijn techniek sleutelen.

Technische uitleg

In het communicatiecentrum werd uitgelegd, hoe de live beelden vanaf de boten, helikopter werden verzorgd en gekoppeld met slow-shots en gps data. Hierdoor wordt het voor de kijker ook spannend. Ik begrijp nu dat een vast bedrijf uit het VK dit verzorgt dit voor alle zeilwedstrijden van World Sailing over de hele wereld.
Gelukkig stond er genoeg wind zaterdag en konden alle wedstrijden, inclusief die van vrijdag gevaren worden. De formula Kite en iQFOiL zorgden voor spectaculaire beelden met snelheden tussen de 30 en 40 knopen per uur!

Op de finishlijn

Karlijn van der Kamp was zondag bij de laatste finales van dit jaar. “Het was heel leuk! We lagen naast de start en finishboei en de Nederlandse zeilers kwamen langszij na de race.”

Met die races kwam een einde aan het tweede internationale zeilevement van dit jaar op Scheveningen en blikt de organisatie terug op een geslaagd evenement met fantastisch zeilweer.