Opening watersportseizoen

16 apr 2024Nieuws

Afgelopen weekend was het zover: de feestelijke openingsborrel van Watersportvereniging Numansdorp op het historische Fort Buitensluis in Numansdorp. Met een mix van enthousiasme, geschiedenis en toekomstplannen was het de aftrap van het nieuwe vaarseizoen.

Een stukje geschiedenis

Fort Buitensluis, gelegen aan de oevers van het Haringvliet, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 19e eeuw. Oorspronkelijk gebouwd als onderdeel van de Hollandse Waterlinie, diende het fort als verdedigingswerk om de wateren rondom Numansdorp te beschermen. Door de strategische ligging aan het water speelde het een cruciale rol in de verdediging van het land.

In de loop der jaren heeft het fort verschillende functies gehad, van militair bolwerk tot opslagplaats en zelfs als filmlocatie. Tegenwoordig is het een cultureel erfgoed en een geliefde plek voor recreatie en evenementen, met een adembenemend uitzicht over het water en de omliggende natuur.

We varen weer

Tijdens de openingsborrel werden de leden van de vereniging, samen met lokale gemeenschapsleiders en enthousiaste watersportliefhebbers, verwelkomd op het historische terrein. Onder het genot van hapjes en drankjes werden de eerste plannen gesmeed voor komende evenementen en gezamenlijke uitstapjes.

Vooruitblik op het vaarseizoen

Met de lente in aantocht en de boten in gereedheid gebracht, staat Watersportvereniging Numansdorp klaar voor een bruisend vaarseizoen. Van zeilwedstrijden tot roeitochten en gezellige barbecues aan de waterkant, er staat een gevarieerd programma op de planning voor leden van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

Bovendien biedt het fort zelf tal van mogelijkheden voor ontdekking en avontuur, met wandelpaden, picknickplaatsen en zelfs een klein museum dat de geschiedenis van het fort belicht.

Komend vaarseizoen trekken de Numansdorpers er weer op uit, met de wind in de zeilen en de warmte van de zon op het gezicht. Ze zien je graag op en rond het water.