5 vragen aan Erik

20 aug 2023Nieuws

Vijf vragen aan:

In deze rubriek stellen we leden van onze vereniging aan je voor. Want elk schip heeft haar eigen verhaal en elke schipper kan dat vertellen.

Deze maand spraken we met Erik Camman, die naast (solo)zeiler ook nog redacteur van onze website is.

Even voorstellen

Ik ben Erik Camman. In het dagelijks leven werk ik bij  Klantenfabriek, in de zomermaanden ben ik zoveel mogelijk te vinden in de haven of de Zeeuwse delta.

Over jouw schip

Ik vaar een Sigma33 OOD uit 1985. Dat is een kustzeiler die erg scherp kan zeilen, zeer geschikt voor de Zeeuwse Delta.

Wat is jouw vaargeschiedenis?

Mijn vaargeschiedenis begint eigenlijk bij het boek ‘De zeilsport’ uit 1933. Wat de wereld toen nog niet wist was dat Betty en J. (Joop) Vegter een paar jaar later trouwden en 34 jaar later mijn grootouders werden.

Tien jaar geleden vond ik dit boek op zolder. Toen ik hem opensloeg viel er de enige nog bestaande (originele) tekening van de Golfbreker I uit.

Meubelmaker op de Kaag

Joop was meubelmaker en zijn eerste eigen schip was een zalmschouw, die hij in 1947 heeft getuigd en de naam Golfbreker heeft gegeven.

In de jaren ’60 heeft hij een open sloep verbouwd tot een redelijk snel scheepje (Golfbreker II). Op zijn oude dag heeft hij het zeilen achter zich gelaten en nog één keer een Westlander (Golfbreker III) voorzien van een kajuit, waarmee hij nog een paar jaar op de Kaag heeft gevaren.

De geschiedenis herhaalt zich

Zijn dochter, mijn moeder, trouwde mijn vader, die niets met zeilen heeft. Gelukkig kregen wij toch van mijn ouders een middellandse zeejol waarmee ik uit de voeten kon. Zo’n 40 jaar geleden pakte ik hem nog wel eens om het Hollands Diep op te varen.

En toen herhaalde de geschiedenis zich; Mijn partner had niets met varen. En een wijs advies aan iedereen die een partner heeft die niets met varen heeft is: Koop geen boot.

Opstapper

Uiteindelijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Zo’n tien jaar geleden ben ik opstapper geworden op de Gannet II, met Theo Huisman als schipper.

En vijf jaar geleden was het weer tijd voor een eigen kiel. Die, geheel in stijl, weer een Golfbreker werd. En waarop ik met mijn moeder tot haar 80-ste nog regelmatig tochten heb gemaakt.

(Foto: Moeders op de Oosterschelde)

Wat doe je nog meer naast zeilen?

In het dagelijks leven verbeter ik de marketing & sales resultaten voor MKB bedrijven bij  Klantenfabriek. Eén van de fijne bijkomstigheden van ons werk is dat we veel op afstand kunnen doen, dus ik heb vaak mijn laptop mee aan boord.

Ik ben zelfs een keer naar IJmuiden gevaren voor een klantafspraak. Dat is qua reistijd niet zo efficient, maar de reis er naar toe maakte veel goed.

Wat is jouw volgende doel?

Ik ben nog steeds mijn grenzen aan het verleggen. Zeilen onder nul graden celcius, 72 uur solo-tochten maken. En eens per jaar met ons eigen flottielje op vakantie. Vorig jaar naar London en st Catherine’s Dock. Dit jaar niet naar Honfleur. Volgend jaar wil ik een grote driehoek maken. Ik weet nog niet of dat Portugal, Azoren, Engeland wordt of de grote driehoek Noordzee. Ik vind Ijsland persoonlijk ook erg aantrekkelijk. We gaan in elk geval een tweede poging doen om in Frankrijk te komen.

(Foto: Team London 2022 in de Royal Yacht Club in Ramsgate op de avond voor vertrek naar Queensborough)