Terugblik op een bijzonder seizoen

22 dec 2023Nieuws

Toen het nieuws over de sluiting van de Haringvliet ons ter ore kwam, maakten wij ons zorgen over mogelijke opzeggingen en minder passanten. Gelukkig blijft onze haven door de centrale ligging en gezellige sfeer aantrekkelijk en waren onze zorgen ongegrond.

Hoofdpijn in de bestuurskamer

De hoge inflatie ten gevolge van de stijging van energieprijzen was ook een hoofdpijndossier. Midstaete, onze verpachter, bleek bereid tot enige matiging en droeg daarnaast bij aan ons lustrum. Om de energiekosten te beperken is een nieuw energie contract afgesloten en hebben wij opdracht gegeven zonnepanelen te plaatsen op het Havenkantoor. Dit zal begin 2024 plaatsvinden.

De nieuwe voorzitter

In maart mocht ik de voorzittershamer overnemen van Rogier Visser, die na negen jaar niet meer herkiesbaar in het bestuur was. We hebben dit jaar met de minimale bezetting van vijf bestuursleden gewerkt. Dat was af en toe best wel aanpoten en ik doe hierbij weer een oproep voor kandidaat bestuursleden om zich aan te melden bij het secretariaat.

Een lustrum feest

2023 stond natuurlijk in het licht van ons 60-jarig lustrum met als hoogtepunt het weekend in Dordrecht! Alles was inclusief het prachtige weer tot in de puntjes verzorgd door de Activiteiten Commissie, nogmaals chapeau!

Zomeravondwedstrijden

Dit jaar heb ik voor het eerst als opstapper meegedaan aan de Zomeravondwedstrijden. Samen met Rogier voer ik op de Sound of Silence en beleefde ik weer de ouderwetse spanning van de start en tactiek voor de beste koers.

Bij de afsluitende borrel werden we beloond met een paar mooie bokalen, maar ik ben vergeten welke prijs we kregen.

Dat doet er eigenlijk ook niet toe, het is ontzettend leuk om op woensdagavond sportief met elkaar bezig te zijn in plaats van voetbal op tv te kijken.

Komend seizoen wordt door de organisatie een startschip gezocht; Je kan je aanmelden bij de secretaris om te horen wat dit inhoudt.

Een Hollandse zomer

Onze zomervakantie met de Blauwe Witteling viel deels in het water. Toen wij eind juli wegvoeren uit Numansdorp sloeg het weer om en nam de wind toe. We hebben een paar dagen verregend en verwaaid gelegen in Oude Tonge en Goes, maar gelukkig ook lekker kunnen zeilen, wandelen en boeken lezen.

Hoogtepunt was de tocht van Wemeldinge naar Beneden Sas met West 6 en zon! Onze 53-jarige BW had er echt zin in!

Dagtochten

In september hebben we nog een paar dagtochten gemaakt, waarna het weer in oktober erg nat was en de Blauwe Witteling op 28 oktober op de kant getakeld werd. Ik word altijd blij van de samenwerking en bedrijvigheid op deze dag, waaruit blijkt dat wij een vereniging zijn.

Verse communicatiekanalen

Ik zou bijna vergeten dat wij ook dit jaar een nieuwe website hebben gebouwd en een regelmatige nieuwsbrief, waar deze terugblik ook in wordt opgenomen, versturen. Een enthousiast team onder aanvoering van Erik Camman heeft iets moois neergezet, waar we enige jaren mee vooruit kunnen. Door deze vernieuwing, zien we ook het aantal aanmeldingen voor ligplaatsen toenemen! We zijn nu ook actief op Linked in, Facebook en Instagram, dus volg ons daar voor de laatste nieuwtjes.

Rest mij jou Fijne Feestdagen met jouw dierbaren toe te wensen en een gezond en spetterend 2024!

Berend Jan Bleeker