Het naseizoen komt alweer in zicht.
Zowel in het voor- , het na-seizoen, in de winter en soms ook in het hoogseizoen kunnen we te maken hebben met behoorlijke getijdeverschillen. Als dan de landvasten van de boot te kort zijn belegd kan er behoorlijke spanning op de lijnen ontstaan. Dit kan behoorlijke schade opleveren aan de boot, het beslag op de steiger en de palen maar ook aan de steiger en palen zelf. Afgelopen winter is het zelfs voorgekomen dat de boeg van een boot onder de steiger terecht kwam.
De havenmeester
Uiteraard zal de havenmeester, indien hij dit constateert, de lijnen ruimen. Daarom is de regel dat bij de vaste steiger, éen van de lijnen, op de rechterbolder gezien vanaf de steiger, belegd moet zijn met een lijn die daar ook gevierd of aangehaald kan worden.
Dus aan die bolder kruisslagen maar niet de lijn om nemen of met harpen of karabijnhaken bevestigen.
Foto: Zo heurt het dus.
Beter voorkomen dan genezen
Op die manier kan de havenmeester in urgente gevallen vanaf de steiger éen en ander corrigeren. Zeker met veel wind is het aan boord gaan een gevaarlijke bezigheid, dus dat proberen we zoveel mogelijk te voorkomen.
Opmerking: De havenmeester is niet verplicht deze werkzaamheden uit te voeren. Het correct beleggen, zodanig dat met veel tijverschil en flinke wind geen schade ontstaat, is en blijft de verantwoordelijkheid van de ligplaatshouder zelf.
Gelukkig is meerderheid van de afgemeerde boten correct belegd maar er is toch een aantal boten waar het niet het geval blijkt te zijn. Wij roepen dus de ligplaatshouders waar het niet op orde is, op om dit te corrigeren.
Simon Barendregt, Havencommissaris
*) Uiteraard geldt bovenstaand niet voor de drijvende steiger maar wel voor alle boxen op de vaste steigers.