Fort Buitensluis

27 nov 2022Bezienswaardigheden

Fort Buitensluis ligt aan de in-/uitgang van onze haven. Tot nu toe was het niet geopend voor publiek, maar met ingang van juni 2015 is er verandering in gekomen.

Het terrein en de opstallen van Fort Buitensluis zijn eigendom van de Staat. Sinds januari 2015 wordt het fort beheerd door Stichting Fort Buitensluis. Door het toezicht van de stichting komen er geen ongenode gasten op het terrein en is er geen sprake van vandalisme of oneigenlijk gebruik van het fort. De gebouwen en het terrein blijven zo in originele staat; één van de doelstellingen van de stichting. De exploitatie door de Stichting Fort Buitensluis bestaat uit het verhuren van campingplaatsen en ligplaatsen voor respectievelijk caravans van (oud-) militairen, camper passanten en watersporters. Daarnaast wordt een van de bunkers verhuurd aan de zendamateurs.

Fort Buitensluis werd gebouwd bij de ingang van onze huidige haven, vóór de buitensluis, vandaar de naam. De geschiedenis van dit fort begint in de 18 e eeuw. Vanaf 1793-1794 werden de beginselen ervan gelegd. In die tijd was het nog een aarden fort met kanonnen en het doel was om vijandelijke troepen te beletten het Hollandsch Diep over te steken. In de jaren 1860-1863 werd het fort verder uitgebreid met een bakstenen wachthuis en remises en werd het onderdeel van de Stelling van het Hollandsch Diep en het Volkerak. Sinds 2017 is Fort Buitensluis eigendom van gemeente Hoeksche Waard en regelmatig open voor publiek.

Veel mensen voelen de aantrekkingskracht van het fort. De geheimzinnigheid spreekt tot de verbeelding, mede omdat het fort nog nooit voor publiek toegankelijk was. De stichting heeft daarom een wandelroute uitgezet langs de verschillende gebouwen. Bij de uitzichtpunten zijn zitbankjes geplaatst om even uit te rusten en van de mooie omgeving te genieten, zoals het schitterende uitzicht naar Willemstad en de Haringvlietbrug over het Hollandsch Diep.

Het fortterrein is geopend van 14 mei tot 9 oktober elk weekend op zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.00 uur. Buiten deze openingstijden is het fortterrein niet toegankelijk.