5 vragen aan Johan

22 aug 2023Nieuws

vijf vragen aan

In deze rubriek stellen we leden van onze vereniging aan je voor. Want elk havenkantoor heeft haar eigen verhaal en elke havenmeester kan dat vertellen.

Deze maand spraken we met Johan Griffioen, die na een werkzaam leven als kapitein op de binnenvaart, als brugwachter en als docent nu havenmeester van onze WSV is.

Even voorstellen

Ik ben Johan Griffioen, geboren in Amsterdam en sinds kort woonachtig in Numansdorp vlakbij de Stadshaven. Na mijn pensionering dit jaar ben ik vol enthousiasme als havenmeester van WSV Numansdorp begonnen.

Wat is jouw vaargeschiedenis?

Mijn ouders hadden een eigen motorschip en voeren daarmee op de Rijnbinnenvaart. Na het schippersinternaat heb ik de stuurmans- en schippersopleiding binnenvaart gevolgd, terwijl ik al voer op het passagiersschip Azolla, dat op de Rijn en Moezel cruises maakte. Vervolgens heb ik ook als kapitein op de Maas gevaren tot Frankrijk o.a. op de chemicaliëntanker van Seumeren 10.

In 1985 ben ik gestopt met de actieve vaart en begonnen bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam als Senior Operator Bruggen en Sluizen, waar ik tot mijn pensioen heb gewerkt. Een mooie maar ook roerige tijd, waarbij ik als OR-lid, de verzelfstandiging en perikelen rond directeur Willem Scholten van dichtbij mee heb beleefd. In dezelfde tijd heb ik ook les gegeven op het Scheepvaartcollege in Rotterdam en heb ik cursussen op het LOI geactualiseerd.

Heb je zelf op dit moment nog een boot?

Nee, maar ik beleef het varen passief vanuit mijn vakantiehuis in Oosterhout bij Nijmegen, waar ik de drukke vaart over de Waal met veel plezier volg.

Heb je nog leuke weetjes?

Toen ik nog op de Azolla voer, moest in Cochem aan de Moezel stroom met muntjes worden betaald. Vlak voor het slapengaan, moest deze tot de rand worden gevuld om de koelcel en elektriciteit aan boord gedurende de nacht te laten werken. Regelmatig werden we al om vijf uur gewekt, omdat de stroom was uitgevallen. Om die reden ben ik erg blij dat wij in onze haven all-in prijzen rekenen, waardoor deze problemen tot het verleden behoren.

Wat zou je graag willen doen in je nieuwe rol als havenmeester?

Het lijkt mij leuk om een keer met een lid mee te varen en vanuit het Hollandsdiep de haven in te varen om beter te weten, wat passanten bij het aan- en invaren van onze haven meemaken. Ik voel mij nog jong en leer graag nog elke dag.