Takeldag 2023

22 okt 2023Nieuws

Het is de maand waarin de meeste schepen aan de haven klaar worden gemaakt voor de winter. Sommigen vertrekken naar hun opslag, anderen blijven liggen en voor 30 schepen is er ruimte om op de wal naast het havenkantoor te overwinteren.

Vandaag worden de boten door de Koninklijke Tuk op het parkeerterrein geplaatst. Vannacht heb ik op de boot geslapen omdat onze Blauwe Witteling als een van de eersten op de bok gezet gaat worden.

Om half acht is Erick Haers als eerste van de Takelcommissie aanwezig om de dag voor te bereiden (o.a. gele helmen voor de takelcommissie).

Tuk kraanbedrijf

Even later arriveert Tuk en wordt de kraan voor het bokken van de eerste lading boten gepositioneerd. Het weer is na een natte en winderige nacht redelijk goed met af en toe zon.

Takelen en schoonmaken

Als eerste is de Libra van Gerard Schuitemaker aan de beurt, die tegen het havenkantoor aan komt te liggen. De klus is snel geklaard en daarna begint Karin de aangroei van het onderwaterschip te verwijderen. Als tweede ben ik aan de beurt. Zodra de Blauwe Witteling op de bok staat, heeft Gerard de stopwatch stilgezet en krijg ik een voorlopige bon voor de takelkosten: 8 minuten. Daarna wisser ik mij door de aangroei van één seizoen heen. Het gaat redelijk snel, maar volgend jaar kies ik weer voor schoonspuiten: kost iets meer, maar minder geknoei. Daarna de dekzeilen, antivries in de motor, toilet en lenspomp en de boot is winterklaar.

Het takelen verloopt voorspoedig, niet in de laatste plaats omdat Gina Versluis in sterren outfit (schort Librije – Zwolle!) de inwendige mens van koffie, broodjes en erwtensoep voorziet.

Helaas wordt één bok afgekeurd en kan de betreffende boot niet op de wal. Erg jammer voor de eigenaar, die dit jaar met veel energie de bok had gebouwd. Maar veiligheid gaat voor alles en ik moet er niet aan denken dat een boot omvalt.

Berend Jan Bleeker

Voorzitter, WSV Numansdorp

Op tijd klaar

Om half drie is het vastwerken en wordt de kraan afgebouwd. Rond de gebokte boten is het daarna nog een drukte van belang met wissen, stutten, masten tikvrij maken en zomerproviand lossen.

Als ik om zes uur klaar ben, is de Libra net schoon. Ik hoor Karin tegen Gerard zeggen dat de Libra volgend jaar ook maar schoongespoten moet worden…

Het was weer een mooie dag, die de kracht en saamhorigheid van onze vereniging goed laat zien!

Beerend Jan Bleeker