KNRM zoekt operators

28 feb 2024Nieuws

Een vastgelopen motor, een lege brandstoftank, stranden op een zandbank. Het kan je als watersporter zomaar overkomen. Blijf jij rustig in dat soort gevallen? Overzie jij makkelijk onverwachte situaties? En heb je ook nog een dosis maritieme of nautische ervaring?

Dan is de KNRM op zoek naar jou! En niet om je op een reddingboot door de golven te laten knallen en een nat pak te bezorgen. Maar om vanuit huis watersporters met problemen te helpen. De KNRM is namelijk op zoek naar tien vrijwillige operators voor ons KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC).

Het KNRM Helpt Assistentie Centrum is er voor watersporters met niet-spoedeisende problemen. Problemen waarvoor niet onmiddellijk een reddingboot op pad moet. Het KAC is het digitale KNRM-reddingstation.

Twee uur van jouw tijd

KAC-operators organiseren en coördineren niet-spoedeisende hulpvragen die binnenkomen via de KNRM Helpt-app. Ze beoordelen vragen van watersporters, geven advies en schakelen zo nodig een reddingstation of de Kustwacht in. Operators draaien twee (laagseizoen) tot drie (hoogseizoen) diensten per week. Per dienst zijn ze twee uur telefonisch bereikbaar. Door de korte diensten, die zelf zijn in te plannen, is deze vrijwilligersfunctie goed te combineren met werk en privé.

Uiteraard leiden we je op in onze digitale systemen en procedures. Ook krijg je speciale trainingen voor meldkamermedewerkers zoals gespreksvaardigheden en hoe hulp op afstand te geven. En we voorzien je van een laptop, headset en andere middelen om je werk als operator goed te kunnen doen.

Kennis en ervaring:

• Maritieme en nautische ervaring (eis), waaronder regionale kennis van vaarwateren, stroming en getij, watersport begrippen, soorten vaartuigen en uitrusting.
  • Ervaring in het gebruik van systemen (eis)
  • Ervaring binnen de hulpverlening, het meldkamerdomein of Kustwacht (pre)
  • Nederlands en Engelse spreekvaardigheid in het vakgebied. Duitse spreekvaardigheid is een pré.
  • Technische kennis is een pré.

Competenties

• Samenwerken
  • Gespreksvaardigheid (regie op het gesprek)
  • Oplossingsgericht handelen
  • Informatievaardigheid (snel informatie kunnen verzamelen)
  • Digitale vaardigheden

Bereid en in staat om te leren:

• Diverse digitale ondersteunende systemen.
  • KAC-procedures, waaronder het rekening houden met de druk op de KNRM-stations, de verdeling daarvan en de werkwijze van de Kustwacht.
  • Telefonie en communicatie: omgaan met hulpvragers, het juist inschatten van situatie en bieden van hulp en advies op afstand.
  • Op orde houden en verbeteren van samenwerking met de Kustwacht op uitvoerend niveau.

Interesse?

Vul dan het inschrijfformulier op de website in. Dan nemen wij contact met je op. Als we verder met elkaar in gesprek gaan, ontvangen we graag een korte motivatie en CV met relevante opleidingen, werk- en nautische/maritieme ervaring.